POPOLUŠKA, ALEBO AKO ODDELIŤ KORENIE OD SOLI
Autor: RNDr. Mgr. Ľubica Hildebrandová
Škola: Základná škola Jána Palárika Majcichov, Majcichov
Perex:
Modelovanie procesu pri spaľovaní fosílnych palív. Priťahovanie čiastočiek s malou hmotnosťou k filtrom komínov a katalyzátorom vo výfukoch motorových vozidiel.
Predmety:
Fyzika, Chémia, Biológia, Geografia, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 8+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: čierne korenie (mleté), hrubozrnná soľ, umelohmotná lyžička, vlnená látka (napr. flanel)
Cieľ:
Vytvorenie ukážky prostredníctvom priťahovania čiastočiek s malou hmotnosťou k filtrom komínov a katalyzátorom umiestnených vo výfukoch motorových vozidiel pri procese spaľovania fosílnych palív. Vyvodenie pojmov emisie a imisie.
Metodický postup:
1. Diskutujte so žiakmi, o procesoch spaľovania fosílnych palív a o možnostiach riešenia problému s únikom škodlivých látok do atmosféry. Žiakom poskytnite priestor na vyjadrenie svojich názorov a ich nápadov pomocou brainstormingu – burzy nápadov. Odpovede zapisujte na tabuľu. Porozprávajte sa o pojmoch – emisie a imisie. Hľadajte spoločné riešenia na znižovanie emisií, ktoré vznikajú pri spaľovaní fosílnych palív.
2. Nasypte na stôl (resp. podložku) trochu soli a čierneho mletého korenia.
3. Zmiešajte soľ a korenie.
4. Vlnenou látkou (resp. flanelovou látkou) trite umelohmotnú lyžičku.
5. Podržte lyžičku dostatočne vysoko nad zmesou soli a korenia.
6. Pozorujte ich oddelenie.
Využitie v praxi:
Znižovanie emisií a imisií v priemyselnej činnosti štátov. Vysoké množstvo emisií produkované vplyvom činnosti človeka a ich dopad na životné prostredie.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Jednoduchý pokus zasadený do kontextu hodiny, oceňujeme aktivačné metódy - brainstorming, ktoré vtiahli žiakov kritickým uvažovaním nad témou do vyučovacieho procesu. Z metodického hľadiska absentuje v popise pokusu jeho vysvetlenie a reflexia."