TEPLO A ZIMA

Autor: RNDr. Mgr. Ľubica Hildebrandová
Škola: Základná škola Jána Palárika Majcichov, Majcichov
Perex:
Rozpínanie a sťahovanie. Hustota vody (teplej, studenej).
Predmety:
Fyzika, Chémia, Biológia, Geografia, Prírodoveda
Vek: 8+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: väčšia sklenená nádoba, menšia sklenená nádoba (resp. skúmavka), temperová (resp. akvarelová) farba, rýchlovarná kanvica, voda, tenký špagát (pre lepšie uchytenie špagáta k menšej sklenenej nádobe je možné požiť lepiacu pásku, resp. leukoplast).
Cieľ:
Vysvetliť žiakom princíp rozpínania a sťahovania látok a zmena hustoty vody vplyvom jej teploty.
Metodický postup:
1. Diskutujte so žiakmi, či si všimli pri pití teplého nápoja, že prvé glgy sa vždy zdajú teplejšie ako posledné. Či je to preto, že ústa sa prispôsobili teplote, alebo pretože sa nápoj ochladil počas pitia? (V skutočnosti, obidva faktory prispievajú čiastočne k ochladzovaniu. V každom prípade vrchná vrstva nápoja je skutočne teplejšia ako na dne. Toto tvrdenie si overte nasledujúcim pokusom.)
2. Do ¾ naplňte veľkú nádobu studenou vodou.
3. Upevnite špagát na hrdlo malej sklenenej fľašky (resp. skúmavky).
4. Naplňte sklenenú fľašku (resp. skúmavku) teplou vodou a pridajte temperovú (resp. akvarelovú) farbu.
5. Pomocou špagáta opatrne spusťte (dávajte pozor, aby ste ju neprevrátili) malú sklenenú fľašku (resp. skúmavku) do veľkej nádoby s vodou.
Poznámka: podľa toho, ako fľaška klesá, formuje sa farebná fontána teplej vody. Zafarbená voda stúpa hore, hoci malá fľaška je už pri dne veľkej nádoby. O chvíľu zbadáte, že všetka zafarbená voda vystúpila do hornej časti veľkej nádoby.
Obmena: Diskutujte so žiakmi či tento jav platí tiež pre studené nápoje a ako by sme mohli overiť, či nápoje sú chladnejšie na dne pohára. Skúste pokus s kockou ľadu a vodou zafarbenou akvarelovou farbou.
Využitie v praxi: znečisťovanie atmosféry emisiami, ktoré produkujú priemyselné podniky, dopravné prostriedky. Povinnosť montáže filtrov a katalyzátorov.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme úvodnú motiváciu žiakov prostredníctvom diskusie o javoch, ktoré sami poznajú z bežného života, vďaka čomu sa môžu aktívnejšie zapojiť do vyučovania a realizácie pokusu. a tak sa aktívnejšie do vyučovania a pokusu zapoja. Na záver by bolo vhodné doplniť celé vysvetlenie pokusu - príčiny jeho výsledkov a rozpracovanie využitia v praxi samotnými žiakmi."